Thursday, March 29, 2012





.
ملا کريکار، بنيان‌گذار کُرد گروه اسلام‌گرای راديکالی به نام "انصارالاسلام"، به اين دليل که مقامات نروژی و ديگرانی را تهديد به مرگ کرده بود، به پنج سال حبس محکوم شد.
«محبت نیوز» -  به گزارش بخش جهانی بی‌بی‌سی، ملا کريکار Mullah Krekar که هم‌اکنون ۵۵ سال دارد، سال ۱۹۹۱ به نروژ پناهنده شده بود.
کريکار مدعی است که ديگر با انصارالاسلام همکاری ندارد و در دادگاه نيز اعلام کرد که برای حکم تجديدنظر تقاضا خواهد داد.
سازمان ملل متحد و ايالات متحده، انصارالاسلام را که مقر اصلی‌اش در شمال عراق است، به‌عنوان سازمانی تروريستی می‌شناسند.
ارنا سولبرگ Erna Solberg که پيش از اين در نروژ سِمت وزارت داشته از جمله افرادی است که از سوی کرکار به مرگ تهديد شده بود.
سولبرگ در سال ۲۰۰۳ با اين توضيح که "ملا کريکار تهديدی برای امنيت ملی محسوب می‌شود"، حکم اخراج او از خاک نروژ را امضا کرده بود.
کريکار همچنين به‌دليل تهديد سه کُرد ساکن نروژ که صفحاتی از قرآن را سوزانده يا به شکلی ديگر به کتاب مقدس مسلمانان توهين کرده بودند، مجرم شناخته شده است.
ملا کريکار که نام اصلی‌اش نجم فرج احمد است، از سال ۱۹۹۱ همراه با خانواده‌اش در حومه‌ شرق اسلو زندگی می‌کرد. او بعدها انصارالاسلام را بنيان گذاشت که دولت آمريکا آن را مسئول حمله به نيروهای ائتلافی در عراق می‌داند.
سازمان ملل نيز در سال ۲۰۰۶ ملا کريکار را در فهرست افراد مرتبط با القاعده قرار داد.
اين روحانی کُرد مدعی است که در سال ۲۰۰۲ از رهبری انصارالاسلام کناره‌گيری کرده است و داشتن هرگونه ارتباطی با القاعده را رد می‌کند.
او با وجود صدور حکم اخراجش، به‌خاطر برخی مسائل امنيتی در عراق، همچنان در نروژ باقی مانده بود. 
رادیو زمانه