Monday, March 19, 2012




.
در حالی كه برای ۳ تن از نوكیشان مسیحی در شیراز كه برای آزادی موقت هر كدام از آنان از سوی دادگاه قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شده است، منابع آگاه از عدم پذیرش وثیقه برای دیگر بازداشت شدگان خبر می دهند
به نقل از گزارشگران آژانس خبر مسیحیان ایران «محبت نیوز»  ۳  تن از بازداشت شدگان مسیحی در شیراز پس از ۳۶ روز بازداشت و بلاتكلیفی آزاد شدند.
این سه نوكیش مسیحی كه برای هر كدام از این افراد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شیراز  وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی درخواست شده است در روز چهارشنبه مورخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۱۴ مارچ ۲۰۱۲) بطور موقت آزاد شدند.
اسامی عبارتند از " شریفه دوخ " ، " مسعود گلرویان" و " نیما شكوهی ۱۷ ساله "می باشد كه این افراد باید تا احضاریه مجدد و تعیین زمان برگزاری دادگاه در انتظار بمانند .
همچنین از دیگر بازداشت شدگان مسیحی در شیراز آقایان " مجتبی حسینی " ، " همایون شکوهی" ، " محمدرضا پرتویی ( كوروش) و "وحید  حکانی" می باشند، كه این افراد نیز در  تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۱۴ مارچ ۲۰۱۲) به زندان عادل آباد شیراز انتقال یافتند و نیز خانم "فریبا ناظمینان "به زندان بخش زنان منتقل شده است. كه از وضعیت سلامت این افراد تاكنون اطلاع دقیقی در دست نیست . گفته شده این افراد پس از بازداشت برای بازجوئی بیشتر به بازداشتگاه اطلاعات در شیراز موسوم به پلاك ۱۰۰ منتقل شده بودند.
منابع آگاه به «محبت نیوز» گزارش داده اند، كه جریان پرونده این افراد هیچ روال قانونی ایی ندارد. از سوی برخی مقامات و مسئولان قضایی نیز شنیده شده كه برای آزادی موقت این افراد كه همچنان در زندان بسر می برند، هیچگونه وثیقه ایی پذیرفته نخواهد شد و ممكن است دادگاهی این افراد در اواخر فروردین و یا اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار گردد، كه با توجه به این موضوع گویا این افراد  عید و سال نو را در كنار خانوادهایشان نخواهند بود .
بنا به گزارش رسیده به  «محبت نیوز"، پس از انتقال این افراد به بند سبز زندان عادل آباد شیراز و گذراندن ۳ روز در قرنطینه زندان، در روز شنبه ۲۷ اسفند ماه ( ۱۷ مارچ ) ضمن جدا كردن افراد از یكدیگر، بازداشت شدگان را جداگانه به بدترین بندهای زندان عادل آباد كه به قاتلین و سارقین اختصاص دارد منتقل كرده اند.
لازم به یادآوری است در پی شناسایی و هجوم ماموران امنیتی به خانه یكی از نوكیشان مسیحی كه از آن بعنوان كلیسای خانگی یاد می شده، این حادثه منجر به بازداشت جمعی از نوكیشان مسیحی در شیراز شده است. بر اساس گزارش منتشره ، ماموران امنیتی در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ ( برابر با ۸ فوریه ۲۰۱۲ ) پس از شناسایی و یورش به جلسه كلیسای خانگی ، ضمن برخورد و بد رفتاری با افراد،  بازداشت شدگان را به مكان نامعلومی انتقال دادند.
پیش ازاین نیز "مجتبی حسینی" و "همایون شکوهی"در (اردیبهشت سال ۱۳۸۷) برابر با ( ۱۱ مه ۲۰۰۸) به همراه ۸ تن از دیگر  نوكیشان مسیحی ساكن شیراز به اتهام ایمان و باورهای مسیحی بازداشت و از سوی دادگاه به ۵ سال حکم تعلیقی محكوم شده بودند که از دوره ۵ ساله این حكم همچنان یكسال آن باقی است .
با فرا رسیدن جشن های كریسمس و آغاز سال نو میلادی ۲۰۱۲،، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی با ایجاد فشار و رعب و وحشت در برخی از شهرهای ایران تا كنون اقدام به بازداشت جمعی از نوكیشان مسیحی در شهرهای اهواز ، شیراز، كرمانشاه و اصفهان نموده اند كه دامنه این برخوردهای امنیتی پس از كلیساهای خانگی بطور علنی دامنگیر اعضا كلیساهای رسمی و ساختمانی نیز شده است . بطوری كه از تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۰ بدستور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دو کلیسای رسمی پروتستان عمانوئیل و کلیسای انجیلی پطرس در تهران از آنان خواسته شده كه كلیه مراسم کلیسایی خود را به زبان فارسی لغو کنند. پیش از این نیز کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران با فشارهای مقامات امنیتی در سال 2009 مجبور به تعطیل نمودن جلسات روز های جمعه خود به زبان فارسی شد.
همچنین در یك اقدام سازماندهی شده توسط ماموران اطلاعات كه منجر به بازداشت"حكمت سلیمی" از كشیشان كلیسای رسمی پولس در اصفهان و جمعی از اعضا ی آن كلیسا نیز شده است، گفته می شود جلسات كلیسایی در حال حاظر با توجه به محدودیت ها ، كماكان  برگزار می گردد.
محبت نیوز